HeaderBanner.jpg
  מגמת ארץ ישראל  
 
- בע"ה -

ברוכות הבאות למגמת ארץ ישראל

 
שנת הלימודים תשע"ג
 

סיור : ירושלים בית ראשון.

מגמת לימודי ארץ ישראל י"א/י"ב

איפה היינו?

מוזיאון בית אריאל – ראינו את פני העיר והשינויים לאורך השנים מהיבוסי ועד חורבנה ביימי צדקיהו.

למדנו על קברים מבית ראשון – קברי משפחה – מערות- מיטות ומאספות. ועל ברכת הכהנים והתכשיטים שנמצאו בהן.

ראינו את הכתובות שמעל מערות הקבורה שבשילוח: "...יהו אשר על הבית"- למדנו על פענוח כתב עברי קדום.

חווינו את חוויית הגרים בירושלים ביימי בית ראשון

והבנו שעיקר העניינים היו בירושלים- שהיא עיר דוד של היום.

החומה הרחבה- חומת חזקיהו – המסבירה את המרחיבים הדוגלים בירושלים גדולה בשלהי בית ראשון

החומה שעמדה מול המצור של האשוריים. בעוד שאר ערי יהודה נפלו.

המגדל הישראלי- צמוד לחומה הרחבה – אך במפתיע – מחוץ לחומה. שרידי חיצי בבלים למרגלותיו. ושרידי מבצר חשמונאי צמוד לו.

עיר דוד- שם הכל התחיל: היבוסית שהפכה לירושלים.

ארמון המלך, קרית השילטון- שטח G, מפעל המים התעלה ופיר וורן, בית המעיים ובריכת המעיין.

קברי כתף הינום- מערות הקבורה של משפחות מיוחסות, או מה שנשאר מהן - מאחורי "בית בגין".

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ארץ ארץ ארץ...
 
שנת הלימודים תשע"ב
טיול מגמת ארץ

 
 
שנת הלימודים תשע"א
 

בס"ד , אב תשע"א

שלום בנותי היקרות

 אני כבר מתגעגעת... לא נטשתי - רק מתאווררת.

יצאתי לשנת לימודים- קוראים לזה שבתון - אני לא מאמינה בשביתה של ממש...

אתן יודעות אני היפראקטיבית...

מה אעשה השנה?

אלמד- במכללת ספיר - קרמיקה יום לימודים - קצת להרחיב את הנשמה

סיורים + לימודים - בחברה הגיאוגרפית- קצת להרחיב את הדעת

תזונה נכונה וחיים בריאים - למנוע את הרחבת הגוף

ומדרשת כיסופים - להרחיב את יסודות הבית היהודי.

ואם בבית עסקינן - כנראה שאהיה עסוקה בבניית הבית הפיזי בניצן... (באר גנים)

וסוף סוף יהיה לי קצת זמן גם לאמא שלי- לכיבוד הורים...

בקיצור - לא נתבטל...

ומה אצלכן?

א. שכבת י' +י"א ניגשות לבגרות צפון הארץ - בקיץ - אני דואגת לכתיבת המבחן - התחברתי לצוות כותב מבחן.(3 שעות שבועיות)

ב. שכבת י"א ניגשות לבגרות ירושלים בעת החדשה - גם כן יחידת קיץ – יחידה חיצונית.(3 שעות שבועיות)

ג. שכבת י"א - נפגשת איתי- בשעות אחה"צ -  בכדי להכין את התשתית של הגיאוטופ. - הנושאים וכל הטפסים בעניין - צריכים להיות מוכנים עד חנוכה.

ד. שכבת י"ב - ניגשות ל"ירושלים בעת החדשה" ומגישות את הגיאוטופ - עד לחנוכה. נפגש בשעות אחה"צ. אני בודקת את הגיאוטופ.

המורה הממלאת מקום- היא נועה דוד- משומריה.(אבל לא מהגוש)

היא הגישה בעבר בגרויות ויש לה המלצות חמות (גם מהפיקוח)- ואני אדריך אותה לאורך השנה.

לסיורים - תצאו עם המורה נועה.

הסיורים משותפים לשתי שכבות : ירושלים י"א + י"ב/ צפון הארץ י'+י"א.

תלמדנה היטב - בכדי להגיע למיטב שלכן- ואפשר!

תשמחנה  בלמידה

תשמורנה  על חיבור בניכן - ערבות הדדית

תשמורנה על גאוות מגמה - אתן משהו מיוחד. בנינו את זה במו ידינו...

נדאג לחולצה-/או לכובע... מה שלא הספקנו בשנה שעברה .

אולי עוד נגשים את התכנית של להיפגש... אצלי.

אז נתראה.

תמיד לשרותכן- תמיד אפשר להתקשר/להגיע

אוהבת אתכן- דבורה נעור

 
 
בס"ד
 סיכום קמפוס ים המלח
 
שלום בנות יקרות.

הקמפוס מבחינתי השיג את כל היעדים:

הספקנו את החומר, עמדנו בלוחות הזמנים טוב היציאה של היום הראשון –רבע שעה זהו איחור מבחינתי- אבל סגרנו את הפער בנסיעה).

יצרנו הווי מגמה – חיבור חזק יותר בסיור /לינה/ארוחות.

קישרנו בין הנאמר בכיתה לשטח והבנו את הדברים דרך הטבע וארכיאולוגיה.

אני מסכמת בהנאה את הקמפוס- נהניתי איתכן בכל רגע.  היה ממש טוב.

תמצית האתרים: היום הראשון:

בית הערבה- ראשיתו של מפעל סדום בשנות השלושים ובעצם אחד הישובים העוטפים את ירושלים מלפני תש"ח:

בית הערבה ממזרח. מוצא ממזרח. גוש עציון מדרום ונווה יעקב ועטרות מצפון.

עין פשחה- היא עיינות צוקים- שמורת טבע – בה טובלים קנים וסוף ועוד צמחים ייחודיים לחום ומים מתוקים- כמעט תנאים טרופיים. ראינו את נסיגת המים המתוקים ביחס למלוחים .

הקומראן - כת איסיים /סרך היחד/הסיקריים - ראינו את הכלים , את מבני המגורים של "הקיבוץ הראשון " – ואת אורח החיים המיוחד. שמענו על המגילות הגנוזות – מאות ואלפי קטעי המגילות ועל הסברות היכן ישבו, ממה התפרנסו, וכיצד חיו.

עין גדי – הלכנו את נחל דוד. הגענו למפל. שכשכנו רגליים במים והשפרצנו מים על היבשות (תרתי משמע). הבנו מהו נווה מדבר – מעיין מתוק הנובע בצוקים (מעיין העתק) ואת כוח החיות שהמים והמעיין הזה נתן לחיים לאורך כל התקופות מדוד המלך הבורח משאול ועד הרומאים הנעזרים בי עין גדי ועד היום – מפעל מי עין גדי.

בלילה האכסנייה המארחת- אולפנת ערד בפשטות ובחום ארחו אותנו- ולא היינו צריכים יותר .

היום השני:

דברנו תוך כדי נסיעה על העיר ערד וייחודה – למרפא לאנשים הסובלים מאסטמה ואיך היום היא מקלט למסתנני הגבולות. הייחוד של אזור התעשייה המנותק ממנה – מערב ועוד .

תל ערד- התחלנו בעיר העליונה – העיר הישראלית מיימי הממלכה המאוחדת ( שלמה ואילך... כיצד שומרת על ספר המדבר (עיר ספר זוכרות?) ולמה לה השער הענק (יושב בשער העיר...) והחומה הכל כך מסיבית ורחבה. ראינו את המקדש המכיל מזבח ודביר ומכאן למדנו שהיתה שם עבודת הבמות.

העיר התחתונה – ערד הכנענית – אחת הערים העתיקות ביותר בארץ – עוד בטרם תקופת האבות . ראינו את הבית הערדי ראינו את הרחובות והחומה. במרכז הכפר הענקי הזה ישנה באר שהפכה אחר כך גם בור אגירת מים מכל רחובות העיר/כפר. הבנו שהעיר הישראלית השתמשה בפעל מים זה כמקור מים – גם בשבילה – למרות שמרוחקת כמה עשרות מטרים.

מצדה – דברנו על קבר האחים – העצמות שנמצאו שקברו אותם ברוב רשמיות וטיכסיות על ידי הרב גורן . על הרומאים המקיפים את מצדה בדייק (חומה שבעזרתה צרים על מקום) ובמחנות (הריבועים) . המשכנו לבורות אגירת המים הענקיים – שמספקים 3 מליוון ליטר מים .– אגירת מי שטפונות מנחל מצדה ובן יאיר על ידי אמות מים ותעלות שנבנו על ידי הורדוס.

טפסנו על הסוללה שבנו באופן מלאכותי הרומאים בכדי להעלות את מגדל הניגוח שלהם בכדי להבקיע את החומה. כל סיפור לחימת המורדים האחרונים של המרד הגדול בפסח שנת 74 לספירה . בחג החרות- העדיפו לשים קץ לחייהם ולא ליפול כעבדים רומים. שאלת ההלכה היהודית והאם זו גבורה??? דיון בעניין..

על המצדה – ראינו את ארמונות הורדוס הצפוני והמערבי. את בתי המרחץ – עם המים החמים- הטייח המפואר וכו'.

ירדתן כמו גדולות את שביל הנחש ונפגשנו למטה לראות את הסרט המסכם וסיימנו על הארטיקים.

לאחר ארוחה קלה ומנוחה- המשכנו למפעלי ים המלח.

מפעלי ים המלח. הבנו את ים המלח החצוי  חציו הצפוני העמור והדרומי הרדוד. הבנו גם שהתיירים במלונות מתרחצים בעצם בבריכות ולא בים המלח ממש. ראינו את בריכות האידוי והבנו שיש הפרדת מלחים – האשלג, הברום והמגנזיום. ממלחים אלו מייצרים עשרות מוצרים שונים- . ים המוות הפך לים החיים.

חזרנו לאולפנא לא לפני שהורדנו את הבנות לחתונה של המדריכה שלהן.

בקיצור - --- היה טוב.

נתראה בשבוע הבא ב"ה . שבת שלום .

דבורה נעור

ועכשיו לתמונות...

תל ערד ליד שער העיר הישראלית היכן שישבו החשובים

 

ליד הבאר-בור-מאגר שבערד הכנענית

צפות על המים

ים המלח אנטיחצ'קון

הבאר העמוקה- אינה מטוייחת,באר עם סגול- המים באים מלמטה

הלמדניות של ארץ חורשות את מצדה. אני גאה בכן

זהו סיימנו את מצדה- בעצם אין לתכניה סוף...
סמל לפלמחניקים, להשבעות הצבאיות ולגבורה ועוז.
רגע לפני שביל הנחש

בהסברים על ארמונותיו של הורדוס

בית הכנסת וסוד האפרסמון

אהאורווה של הורדוס שהפכה לבית הכנסת של המורדים- בפנים בחדר הגניזה יש סופר סתם.
נמצאו כאן גזרי המגילה של יחזקאל
העיר הישראלית-ספר המדבר מגנה מפני
פולשי המדבר

מפעלי ים המלח - שהיום שייכים לאחים עפר.מה מפיקים מים המלח - מגנזיום למכוניות וחלליות

יורדות בשביל הנחש- אני לא מזהה מי...

 

בס"ד

שלום בנות יקרות

ארץ ארץ ארץ----- סיור קמפוס מגיע....

תמיד התאריך לא יתאים למישהו לכאן או לכאן....אבל עם כל הניסיונות להזיז את התאריך ---לא הצלחנו... אז סליחה אם מישהי נפגעה לא המעטתי בעיה. ניסינו...

יוצאים יום שלישי רביעי כ- כ"א שבט.

לאן?

יום הראשון:

תל ערד, מצדה, סדום

יום השני:

עין גדי, קומראן , עין פשחה (עין צוקים), ( יכול להיות שנהפוך הימים- תלוי איפה נישן... עין גדי או ערד.)

מה להביא?

כובע!

נעלי הליכה!

מים

מסנן קרינה

בגדים שאפשר להתקלף ולהוסיף... (רוח האולפנא – זוכרות?)

שק שינה ( למקרה_ לא בטוח)

מגבת + כלי רחצה...

ציוד אישי כל אחת וצרכיה

דפדפת קשיחה וקלה לכתיבה

עט/אפרון

ניילונית להכניס ברושורים

שירונים, סיפורים, הפעלות חברתיות

בגדי החלפה ליומיים

מקרה של מים בעין גדי- נעלי מים והחלפה

מפה קטנה אישית לאיזור אם יש בבית

יוצאים –

07:00 בבוקר יום שלישי

חוזרים לארוחת ערב של יום רביעי.

ניפגש ביום ראשון – לסגור עוד דברים ולשמוע את הרצאות ההכנה שלכן... כל אחת על הנושא שלה.

ט"ו בשבט שמייח

דבורה

0545236606

בימים אלו נפתח אתר טיולים חדש שמיועד בעיקר לציבור הדתי / חרדי שכתובתו   http://www.nelech.co.il

 
בנות יקרות.
ההר הירוק תמיד - כבר קצת אפור.
אבל באופק רואים את האופטימיות. זה נכון שיקח זמן.
אבל עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה..
המשיכו לשמור על הטבע.
היזהרו והזהירו את האחרים בעניין שמירת הטבע.
יחד נתגבר ונשקם. כל אחד במעט שיכול לעשות.
 
אין לי ארץ אחרת..... גם אם אדמתי בוערת....
 
באהבה ואמונה.
דבורה נעור
 
"הרוח נושבת קרירה, נוסיף עוד קרשים למדורה.."


החלטנו לצאת החוצה ולכייף ביחד,
מגמת ארץ מהאולפנה,
הפשלנו שרוולים, נעלנו נעליים ולקחנו מספר דליים עם מים
ו..
נסענו לקומזיץ בניצן!!!!
 
היה כ"כ כיף ושמייח =) ,
ו..ניפגש Bשמחות!
 
מגמת ארץ אולפנת נוו"ד  
 
 
ותודה לבנות המגמה על ההדרכה בטיול השנתי. יש לכן עתיד.... 
 
 
 
 
 
הבנות נגשות ל- 5 יחידות בגרות אך ישנה אפשרות לגשת ל-3 יחידות לימוד ע"פ יכולותיה של הבת.
 

מגמת לימודי ארץ ישראל

מטרת המגמה: הכרות עם נופי הארץ ותקופותיה, העמקת הקשר הרגשי והפיסי אליה- תוך למידה וטיפוח אישי כלפי התלמידות.

המייחד את מגמת לימודי ארץ ישראל היא הלמידה החוץ כיתתית.

החומר הנלמד בכיתה (בחדר המגמה) הוא רקע לנושאי ואתרי הסיורים הלימודיים שאנחנו עורכות.

אתרי הסיור- כוללים אתרי שטח למבחן הבגרות ובנוסף אתרים חשובים לערך ההיסטורי הארץ ישראלי.

יש השתדלות שהבנות בעצמן תדרכנה- לפחות חלקית על פי הנחיית המורה.

יחידות המגמה:

2 יחידות בחירה מתוך הנושאים הבאים: מישור החוף, צפון הארץ, גב ההר+ ים המלח, נגב.

התלמידות והמורה בוחרות את היחידות. 2 המבחנים הם פנימיים- המורה בוחנת.

1 יחידה - חיצונית -ירושלים מהמאה ה-19 עד היום. כולל את היציאה מהחומות, השכונות החדשות, מחתרות, העצמאות, ששת הימים וירושלים היום.

1 יחידה - חיצונית- ירושלים מראשיתה (דוד המלך) ועד המאה ה- 19 -ביחידה זו אנו לומדות/מתמחות באתרי ירושלים העתיקה ודרך ירושלים על סרגל הזמן היהודי/ישראלי.

1 יחידה - גיאוטופ- עבודה אישית המוגשת בזוגות- בהנחיית המורה- נבדקת על ידי המורה.

 
0211200909202673-copy.jpg